Baggrundsbillede

"Jeg får lov at se verden som en del af mit arbejde, og det giver mig en frihed som ingen andre uddannelser eller jobs kan tilbyde."

Skibsfører og maskinmester i én og samme uddannelse

Jeg læser til Dual Officer på SIMAC i Svendborg. Når jeg er færdig med dette semester til sommer, står jeg både med en uddannelse som skibsfører og maskinmester.

Jeg valgte uddannelsen, fordi den giver mig mulighed for at arbejde med noget, jeg synes er spændende. Jeg har altid været rejseglad og gerne ville ud og opleve verden. Et arbejde til søs giver mig mulighed for dette, både når jeg er på arbejde, og når jeg har fri. Desuden vidste jeg fra min far, som arbejder i oliebranchen, at der altid er brug for folk med en baggrund som maskinmester.

1920 Skibsfart M2

”I starten var jeg i tvivl om, hvorvidt jeg egentlig var interesseret nok i det tekniske. Men jeg fandt hurtigt ud af, at jo mere jeg lærte, desto mere spændende blev det også. Nu er jeg stensikker på, at dette er det rigtige valg for mig.”

De tekniske udfordringer bliver kun mere og mere spændende

Jeg har gået på STX, hvor jeg læste på den sproglige linje, og jeg har derfor ikke en særlig teknisk baggrund. Heldigvis starter uddannelsen på et niveau hvor alle kan være med. Jeg har efterfølgende fået opbygget en kæmpe interesse for teknisk arbejde.

Jeg er typen, der aldrig har kunnet se formålet med at analysere et H.C. Andersen digt. Derfor er det super fedt for mig, når jeg kan se en relation mellem de fag, jeg bliver undervist i på skolebænken, og det arbejde jeg skal ud til, når jeg er færdig. Nogle gange kan jeg f.eks. blive undervist i et fag, hvorefter vi gennemprøver teorien praktisk i enten skolens laboratorium eller i en simulator. På den måde finder man hurtigt frem til, at der er et formål med læringen.

1920 Skibsfart M4

Praktisk erfaring

En anden fantastisk ting ved uddannelsen er, at man har 12 måneder i praktik ude på skibene. Her får du lov at komme ud og blive oplært i det job, som du skal varetage som færdiguddannet, og du får allerede fra starten et kæmpe ansvar.

1920 Wplusb9861 1

”I havn består arbejdet af at kontrollere, at de mange containere bliver placeret korrekt og er tilstrækkeligt surret. Det er ikke altid lige nemt at holde styr på, hvad alle containerkraner foretager sig, når du sejler på verdens største skib.”

 

En omskiftelig hverdag som Dual  Officer

Som maskinmester arbejder du gerne fra 8-17. Dagen starter typisk med et morgenmøde, hvor dagens opgaver gennemgås og uddelegeres. Herefter påbegynder man sine daglige opgaver, og den vagthavende maskinmester går rundering i maskinrummet. Under runderingen skal du kontrollere, at alting kører som forventet og lede efter eventuelle fejl.

Dine daglige opgaver består typisk af vedligehold på centrifuger, kedler, pumper, generatorer, kølere mm. Hvis der forekommer en alarm, er det op til den vagthavende maskinmester at undersøge alarmen, uanset tidspunktet på døgnet. Når skibet ligger i havn er der mulighed for at komme ud at opleve havnebyen, når arbejdsdagen er slut.

1920 Skibsfart Detalje2 (1)

Som skibsfører på broen arbejder du typisk 2 vagter af 4 timer, fordelt med 8 timer imellem. Som nyuddannet vil du typisk blive tildelt vagten fra 8-12 og 20-24. Hvad du laver i din fritid, er helt op til dig selv. Når du er i havn, går overstyrmanden ud af vagten, og de to resterende skibsførere skiftes til at varetage vagten hver 6. time. Når skibet er til søs, er det dit job at sejle skibet sikkert til dets næste destination.

 

Mit bedste råd

Kast jer ud i det og søg ind! Jeg har talt med mange unge, som desværre er lidt tilbageholdende med at starte på uddannelsen, fordi de ikke kender nok til den, eller til jobbet og livet til søs. Når jeg siden hen snakker med dem på skolen, efter de har søgt ind og fået lidt erfaring med uddannelsen, er de altid positiv overrasket og glade for deres valg.

1920 Skibsfart M3
onDemand