På den første udmønstring skete der et eller andet uforklarligt i mig
Jeg har altid haft ’krudt i røven’, det havde jeg også på det togt, men jeg kunne pludselig sove om aftenen uden besvær og mit koncentrations niveau steg uendeligt. Alt ombord fangede min interesse, fra at klatre rundt i masterne, til styrevagterne og til maskine tjek hver 4. time og endda helt til at hjælpe med at skrælle kartofler.
Efterfølgende havde jeg et togt mere med Den Store Bjørn inklusiv nogle værftsophold, Tall Ship Races og en del sejlads i danske farvande. Så fik jeg hyre som dækshånd på Aventura, en galease med hjemhavn i Middelfart, som sejler dags charter i lillebælt/marsvin ture. Jeg elskede mit arbejde. Da jeg ”fik nok” af at sejle med passagerer gik turen afsted med en slæbebåd som hørte hjemme på Bornholm. Dette var også Worldwide.
I 2017 blev jeg ansat i DFDS på et af deres fragtskibe og her har jeg være lige siden. Jeg havde egentlig altid tænkt at jeg skulle være på dækket, men jeg rendte ind i en rigtig dygtig styrmand som jeg så meget op til, der fik mig overbevist om at jeg skulle læse til styrmand. I 2019 startede jeg så på Skagen skipperskole, jeg sejlede stadig i DFDS samtidig og tog meget af det som fjern studie. Det var hårdt, alle middagslure og ”fritid” ombord røg på skibsteknik, søvejsregler, søret osv.
Det fede var dog at styrmændene ombord altid stod klar med en hjælpende hånd! Og en ”forklaring for dummies”, sådan følte jeg det i hvert fald de første 6 måneder på studiet. Det viste sig dog at DFDS var lige så glade for mig, som jeg er for dem, så i juni 2020 havde jeg første udmønstring som styrmand. Og sikke et kulturchok, fra dækket til Dæks Officer.
En arbejdsdag for mig
En typisk arbejdsdag for mig ligger på 10-12 timer om dagen. I søen møder jeg kl 08 til 4 timers brovagt efterfulgt af et par timer på dækket med diverse tjek og vedligehold også igen 20.00-00.00 på brovagt. I land møder jeg 06.00 til 12.00 hvor jeg losser og laster skibet. Laver lasteplanlægning, flytter ballast og planlægger farligt gods. Igen fra 18.00-00. Det fedeste som nymoderne sømand er helt klart sammenholdet ombord. Og kontrasten af, at når du er ude så er du ude og når du er hjemme, så har du 100% fri.
De store drømme om at komme ud og se verden, er nok efterhånden talte dage. Livet til søs er ikke som de gamle fortællinger. Men derimod den frihed du vinder når du er hjemme, er guld værd og den kan jo administreres som man vil angående rejser osv. Det kammeratskab der er ombord på et skib, er helt unikt – ombord er man nemlig ikke stærkere end det svageste led. Så hver dag er det én for alle og alle for én!
En følelse der alle dage har været helt speciel for mig er når mørket falder på og man står og kigger på lysene inde på land. Den følelse er helt unik. Følelsen af, at her vi, vi har kun hinanden og vi er ombord i en verden de fleste i land ikke forstår.
//Sofie
Bidrag med din historie
Del dine historier fra din hverdag i Det Blå Danmark og vær med til at skabe kvalitetsindhold til vores blog, som vi kan dele med unge mennesker der er interesseret i en uddannelse og karriere i det maritime.
Se flere Moments
Kom helt tæt på hverdagen hos dem, der arbejder inden for den
maritime branche og hør hvorfor de har valgt en maritim karriere.
Uddan[-]nelse og karriere
Find din drømmeuddannelse eller fremtidige karriere
inden for de fire brancheområder.
Oplev vores universer
Udforsk spændende uddannelsesområder.