”Når jeg præsenterer mig selv, er det bare Mads”

Hvad laver man som bestyrelsesmedlem hos Danske Rederier? For unge mennesker, kan en ’bestyrelse’ og et ’rederi’ virke en anelse abstrakt. Derfor fik vi Luis på 16 år til at stille nogle ”helt almindelige” spørgsmål til Mads Peter Zacho, som til daglig er CEO i Navigator Gas og nyt bestyrelsesmedlem hos Danske Rederier.

En formiddag i juni trillede Luis på 16 år op foran hovedkvarteret hos Navigator Gas i Gentofte. Luis er en del af Danske Rederiers nye ungepanel, der fremadrettet skal vise shippingbranchen fra et ungt perspektiv. Med sig havde han en række spørgsmål, som var forberedt til Mads Peter Zacho, der ventede på ham ved hovedindgangen. For unge som Luis kan det være noget af en jungle at finde den rette hylde i livet. Så hvorfor ikke få lidt inspiration fra en erfaren shippingrepræsentant som Mads?

”Hej Mads…Eller er det Mads Peter?”

Der er frit valg på alle hylder. Når jeg præsenterer mig selv, så er det mest bare ’Mads’.

”Hej Mads. Jeg hedder Luis. Jeg er nysgerrig på shippingbranchen og Danske Rederier, og måske kan du hjælpe mig lidt her. Du er nyt bestyrelsesmedlem i Danske Rederier. Hvad skal man gøre, for at blive det?”

Jeg tror, at man skal have arbejdet med shipping i en del år. Og så hjælper det selvfølgelig også at have siddet i forskellige ledelsesposter i et af de store danske rederier, som er medlem. Hvis du kigger på sammensætningen i organisationen hos Danske Rederier, vil du se, at bestyrelsesmedlemmerne er chefer og ledere i forskellige rederier. Så forudsætningen for at blive bestyrelsesmedlem i Danske Rederier er erfaring og stærk tilknytning til shippingbranchen.

”Ok, så jeg må hellere se at komme i gang, hva? Vi er jo her i Navigator Gas, som du er CEO i. Jeg tænker, at det har noget med gas at gøre?”

Det er fuldstændig rigtigt. Det er et shippingselskab, hvor vi transporterer forskellige gasser. Det er fx sådan noget gas, man bruger hjemme i gasgrillen. Det hedder typisk ’propan’, som man kender fra sådan en gascylinder, når man skal grille. Hvis man skal transportere det på lange afstande, så giver det bedst mening at trykke det sammen meget hårdt og køle det ned, fordi så bliver det flydende, så man kan transportere det. Vores skibe har alle sammen evnen til at kunne både komprimere gasserne og køle dem ned.

”Hvor langt sejler jeres skibe så med flydende gas?”

Vi transporterer typisk på tværs af de store oceaner. Meget af transporten er fx fra Houston i Texas over Atlanten eller Stillehavet til Europa og Asien. Så det er lange distancer, vi sejler. Vi har 56 skibe, som kan være 160 og 180 meter lange. De er ret sofistikeret, for at sikre tryk og temperaturer. Vi sejler også med Ammoniak, som kan blive en af fremtidens grønne brændstoffer. Fx til shipping eller i kraftværker, så vi bliver CO2 – neutrale. Derudover er der CO2, som kommer til at blive et stort forretningsområde. Det er CO2, som kommer fra kraftværker eller fx cementproduktion. I stedet for at udlede det i atmosfæren, så indfanges det og transporteres til steder, hvor man så fx pumper det ned i jorden. Og det kan vi så hjælpe med at transportere”.  

”Den grønne omstilling? Er det så noget af det, som du laver i bestyrelsen?”

Vi i Danske Rederier vil rigtig gerne den grønne omstilling. Vi vil gerne stoppe CO2-udledningen. Vi kæmper bl.a. for en fair global regulering af udledningen. Vi tror på, at det er bedst for hele shipping-erhvervet, hvis vi alle sammen er frontløbere på den grønne omstilling. Så jo, det er noget af det, der fylder, og som vi arbejder på i Danske Rederier. 

”Mega spændende, Mads. Hvad laver du ellers?”

Jamen, så er jeg med til at sætte retningen for danske rederier. Bestyrelsen er i løbende dialog med ledelsen, hvor vi taler om, hvilke områder, vi skal prioritere. Fx taler vi om lovgivning i Danmark, der er for rederierne. Den skal jo meget gerne sikre, at vi er konkurrencedygtige, så vi kan klare os i den globale konkurrence. Også inden for den grønne omstilling.

”Betyder det så, at du bestemmer over Anne Steffensen?”

Det er ikke mig, som sådan, der bestemmer over Anne Steffensen. Men det er bestyrelsen, som ansætter ledelsen. Så bestyrelsen som helhed skal sikre, at den rigtige ledelse er på plads i Danske Rederier. Så det er jo et meget tæt samarbejde, hvor vi hjælper hinanden og aftaler i enighed, hvad vi skal gøre sammen. Vi er med til at guide Anne og være sparringspartnere for hende.

”Jeg er jo også ny i Danske Rederier. I World Careers’ nye ungepanel, og det er jo sådan nogen som mig, som Det Blå Danmark har brug for. Hvad tænker du, at der skal til, for at unge som mig vælger branchen til?”

Jeg tror, vi alle skal være lidt bedre til at fortælle om de mange spændende muligheder, der ligger i shipping. Shipping har en stor tilstedeværelse i Danmark. Vi har en lang historik inden for det maritime, og det gør det til et af de vigtigste og største erhverv herhjemme. Vores branche har en stor bevågenhed hos politikerne, og det er en meget international branche. Vi bruger utrolig meget tid på at rejse ud i verden – både hvis man sejler som skibsfører eller navigatør, eller hvis man er shippingtrainee på et af rederikontorerne. Hvis du fx går en tur ned af gangen her i Navigator Gas, så vil du kunne høre, at vi taler flere forskellige sprog. Det er en meget international branche.

”Er du optimistisk på branchens vegne, hvis du ser 10 år frem?”

Jeg er meget optimistisk. Hvis der er én ting, der er hundrede procent sikkert, så er det, at der vil blive transporteret flere og flere varer rundt omkring i verden i løbet af de næste 10, 20 og 30 år. Jo, der kommer til at være kriser, der kommer til at være politisk uenighed mellem USA og Kina, der kommer til at være krige. Men på trods af det, så har det altid været sådan, at handelssamarbejder på tværs af Jordens lande er bedst for os alle sammen. Vi gør det, vi er bedst til, så det er svært ikke at være optimistisk på shippingbranchens fremtid.

”Hvad er det bedste ved branchen, synes du?”

Jeg synes, der er mange ting, der gør vores branche attraktiv. Jeg vil dog nævne det internationale aspekt. Altså det, at man kommer i berøring med stort set alle verdens lande og møder mennesker med mange forskellige baggrunde. Jeg tror ikke, at der er mange andre brancher, hvor du bedre kan få udlevet det end shipping.

Fakta om Navigator Gas
Navigator Gas blev stiftet i 2000 og har specialiseret sig i transport af forskellige former for flydende gas. Inden for de sidste 20 år har selskabet oplevet en vedvarende vækst og er nu en af verdens største flåder af store gasskibe

Læs mere om Navigator Gas her.

onDemand