Baggrundsbillede

Se kampagnen

Tredje afsnit af tre er ude nu (Finansieret af Den Danske Maritime Fond)

Mød de medvirkende

Arian

Alder: 28

Stilling: Trainee, Monjasa

Uddannelse: Danish Shipping Education (færdig sommer 2023) 

Fritid: Træne, spille padel og tage ud med kollegaer

Jeg troede jeg skulle være politimand, for jeg har noget familie, som arbejder i politiet og taler godt om det. Men efter folkeskolen begyndte jeg på HHX, og her fik jeg smag for handel. I forbindelse med et job på Joe & the Juice, skulle vi åbne en ny juicebar i Australien, fik jeg mulighed for at tage med. Her fik jeg en lille bid af at arbejde i udlandet, hvilket har gavnet mig en del i mit nuværende arbejde som Trader i et internationalt miljø.

Jeg har ikke nogen i min familie, som arbejder i shipping, men jeg havde flere tætte venner, som var i branchen, så efter min tur til Sydney startede jeg som trainee. Netop din omgangskreds er noget af det, som karakteriserer mit job, for mine kollegaer er også mine venner, og arbejde og fritid flyder sammen på en fed måde.

Kort fortalt køber og sælger jeg brændstof til kunder i hele verden. Det lyder simpelt, men det betyder rigtig meget at have et godt forhold til kunderne, og dine businesspartnere kan faktisk også ende med at blive dine venner. Det har også allerede bragt mig rundt i verden til blandt andet Dubai, Cypern og Panama. Her oplever jeg, at jeg kan bruge min udenlandske baggrund som en fordel. Jeg taler dansk, engelsk og farsi og på en god dag et par spanske gloser.

Min drøm er egentlig bare at se, hvor langt jeg kan komme i den her branche; ”trust the proces” er det, jeg styrer efter. Men det kunne da være sjovt at eje et skib en dag og trade lidt.

Arian

Ulrikke

Alder: 27 år

Stilling: Maskinmester, DFDS

Uddannelse: Dual Skibsofficer

Fritid: Køre motorcykel, gå i haven og rode med blomster, spille klaver, bade og lave alt muligt kreativt.

Jeg har altid haft krudt i røven, og jeg kan ikke sidde stille. Papirarbejde keder mig, jeg vil hellere se med fingrene og være kreativ. Det blev tydeligt i gymnasiet. Jeg synes, at det var sjovest at lave forsøg i fysiktimerne og se, hvordan ting virker. Men det interesserede mig ikke så meget at skrive lange rapporter om det.

Derfor ville jeg heller ikke på universitetet. Jeg overvejede alt fra guldsmed til maskiningeniør eller noget indenfor rumteknologi. Men jeg syntes, at det lød federe at gå i kedeldragt og lave noget praktisk, hvor jeg også kunne bruge min interesse for mekanik, fysik og matematik.

Jeg hørte om maskinmester- og skibsføreruddannelsen på en uddannelsesmesse. Det lød vildt spændende at kunne sejle rundt i verden og samtidig arbejde med noget, jeg godt kunne lide. Jeg vidste ikke noget om søfart, og der er ikke nogen i min familie, som sejler. Det lød bare rigtig interessant og lige noget for mig, så jeg kastede mig ud i det og fik en praktikplads hos DFDS. For et år siden blev jeg færdig som maskinmester og skibsfører, og jeg kan derfor både passe maskinen og sejle skibet. 

Jeg vil helst være i maskinrummet, for på broen sidder man mere stille. I maskinen er der så mange forskellige arbejdsopgaver og ting at sætte sig ind, at der er ikke to dage, der er ens. Ombord på et skib skal vi kunne klare os selv, med alt lige fra lave ferskvand til brandbekæmpelse. Som maskinmester har vi ansvaret for, at alle motorer og tekniske systemer fungerer som de skal. Jeg elsker, at jeg i min hverdag laver noget praktisk arbejde, får olie på fingrene, skal finde løsninger og næsten hver dag lærer noget nyt. Første gang jeg gik rundering på hovedmotoren efter at have startet den op, fik jeg kuldegysninger og det var den fedeste følelse. Det glemmer jeg ikke.

Jeg er ude to uger af gangen og har fri to uger. Det passer mig rigtig godt, at jeg er 100 procent på arbejde, når jeg er på arbejde og har 100 procent fri, når jeg er hjemme. På skibet er det bare ud af fjerene, på med kedeldragten, og så ned i maskinen. Besætningen ombord bliver på en måde ens familie nummer to og er ikke kun kollegaer, men også ens venner. Vi spiser sammen, træner sammen og hygger os med at se film eller spille spil, når vi ikke har vagt.

Jeg sejler lige nu på ruter i Nordeuropa, men jeg har også været med i Kina for at hente et nyt skib, hvor vi sejlede over det Indiske Ocean og igennem Suezkanalen på vej hjem. Jeg har stadig en drøm om at sejle over Atlanten, Ækvator og Stillehavet.

Mod Strømmen

Laura

Alder: 25

Stilling: Trainee, TORM

Uddannelse: Danish Shipping Education (færdig sommer 2023) og bachelor i international shipping, CBS

Fritid: Crossfit, dykning og være sammen med vennerne og familien

Jeg er vokset op i Nakskov på Lolland. Jeg har ikke shipping i blodet, og jeg havde 130.000 ideer, om hvad jeg skulle være. Men jeg sejlede med min far, og vi kom på industrihavnen. En dag mødte vi en lodsbåd, og vi sejlede med helt til den anden side af Lolland.

Det var først på en uddannelsesmesse i gymnasiet, jeg stødte på shipping som en karrieremulighed. De fortalte blandt andet om Trade Event i København, som jeg var til to gange. Det er et stort spil, som i virkeligheden minder om det, jeg laver i dag.

Jeg nåede også at være i Forsvaret og au pair i Californien, inden jeg vendte hjem og kastede mig over shipping igen. Jeg vidste, man kunne læse det på CBS, men jeg var ikke supergod i skolen, og troede ikke helt på, at jeg skulle blive den første i familien, som skulle på universitetet. Men jeg kom ind.

Det fede ved den bachelor er, at der er praktik på tredje år. Her kom jeg ind hos TORM, hvor jeg har siddet med både chartering, operation og bunkering. Sagt på dansk handler det om alt fra at finde en last til skibet, til at sørge for at skibet er bemandet til at sikre brændstof til en god pris. Det er skrivebordsarbejde, men der er fart på, og nogle gange skal man slukke ildebrande. Jeg har også været med ude at sejle fem gange allerede, og til foråret skal jeg udstationeres på vores kontor i Singapore.

Sideløbende med bacheloren har jeg fulgt trainee-uddannelsen på Danish Shipping Academy. Jeg nyder, at jeg har så mange muligheder i shipping. Jeg kan få job mange steder i mange afdelinger. Det er ikke som en revisor, som er uddannet til én type job.

Når jeg har fri kan jeg godt lide at lave noget som slet ikke har med shipping at gøre. Det er rart bare at være sammen med de gamle venner fra Lolland. Her er jeg kendt som hende, der kommer hjem med de vilde historier.

Mod Strømmen 1

JOIN THE CLUB

Modtag relevante nyheder om uddannelse og karriere i den maritime branche.

Sign up

onDemand