"Jeg har aldrig været i tvivl om, at jeg skulle uddanne mig og arbejde inden for det maritime."

Drømmen om maritime oplevelser

Jeg har aldrig været i tvivl om, at jeg skulle uddanne mig og arbejde inden for det maritime. Begge mine forældre arbejder inden for erhvervet, og da jeg var tre år gammel flyttede min familie permanent ombord på en båd. Da jeg blev lidt ældre sejlede vi fra Danmark til Spanien og Portugal. En tur på tre måneder, der gav mig endnu mere smag for sejlads. Derfor var det også naturligt for mig at tage en 3-årig HF søfart. På den måde fik jeg det boglige med, men jeg fik også mulighed for at sejle, svejse, binde knop og lære om motorer. Da jeg blev student, tog jeg ud og sejle.

Wb2016 11459

Alt kan ske på havet

Jeg fik et job som Deckhand på en 148-fods luksusyacht, som lå i dok i Miami. Jeg var med til klargøringen af skibet inden sejladsen, og derefter sejlede jeg med hele vejen over Atlanten til Gibraltar. Her afmønstrede jeg og tog tilbage til Danmark. Alt kan ske på sådan en tur.

Ombord på yachten fik jeg lov at observere i maskinrummet, når maskinmesteren skulle udskifte dele og tjekke de forskellige apparater. Man lærer rigtig meget – både fagligt og om sig selv, når man sejler. I en måneds tid havde jeg ingen mulighed for kontakt til omverdenen. Det er ret grænseoverskridende for et ungt menneske. Senere arbejdede jeg på en slæbebåd i Danmark. Alt sammen oplevelser der fik min interesse for motorer til at vokse. Så da jeg blev tilbudt at starte som industritekniker, slog jeg til. Det bedste valg, jeg nogensinde har taget.

Wb2016 11339 (1)

”Når jeg er færdig med min uddannelse, er der er så mange muligheder for videreuddannelse – Maskinmester, Produktionsleder og mit førstevalg: Maskiningeniør.”

En uddan[-]nelse uden begræns[-]ninger

Det bedste ved uddannelsen er, at der ingen begrænsninger er. Faget i sig selv er så bredt, at man aldrig går i stå. De maskiner vi arbejder med, værktøjerne vi bruger, robotter og andre nye dele bliver konstant optimeret og gjort bedre. Og måden vi arbejder på, udvikler sig også hele tiden.

Wb2016 11130

Masser af udfordringer på lærepladsen

I dag er jeg industriteknikerlærling hos Man Diesel og Turbo, hvor jeg producerer maskindele til store skibsmotorer.

Vi møder ind ved 6-tiden. Derefter måler vi de aktive emner igennem – dvs. de emner som bliver kørt på vores maskiner. Er målene rigtige, fortsætter produktionen, hvis ikke, korrigerer vi emnerne med de antal 100-dele, som er nødvendige. I værste tilfælde, stopper vi produktionen, hvis vi har problemer med et værktøj eller lignende. Det kan være, at værktøjet bliver belastet for meget, eller vi har lavet en fejl i opstillingen til programmet. Der er mange muligheder, og det kræver derfor en del erfaring, at kunne høre og vide hvor og hvordan fejlen opstår, samt hvordan man løser den.

Omkring kl 10.30 spiser vi frokost. Derefter fortsætter produktionen. Klokken 14 møder aftenholdet, som får overleveret produktionen, og jeg kan holde fyraften.

Jww33354 (1)

”Mit job går kort fortalt ud på at få en maskine til at producere det, jeg har programmeret. ”

Om 5 år...

Håber jeg at være i fuld gang med min uddannelse som Maskiningeniør og forhåbentlig stadig være ansat hos Man Diesel og Turbo. Mit ønske med disse to uddannelser er at kunne skabe en bedre forbindelse mellem ideerne fra maskiningeniørerne til selve produktionen.

 

Mit bedste råd

Hvis du, ligesom jeg, var i tvivl om, hvorvidt du rent faktisk vil sejle eller arbejde inden for et maritimt fag, kan du altid starte i det små. Tag ud og se verden til søs!

Wb2016 11353